Siirry pääsisältöön

Sähköillä vai ilman?

Tänä viikonloppuna oli kaksi erilaista soolokeikkaa Helsingissä. Perjantaina vedettiin perinteisesti äänentoiston kanssa ja lauantaina sitten täysin akustisesti. Tänään mietiskelin molempien keikkojen kokemuksia. 60- luvulla ameriikan maalla olivat folk- klubit voimissaan ja lauluntekijät kokoontuivat viikottain esittelemään uusimpia sävellyksiään. Keikat vedettiin pääsääntoisesti akustisesti ilman äänentoistoja ja yleisö kerääntyi kuulemaan uusia lauluja. Olisiko tämä lähestymistapa hyvä myös hektisessä nykypäivässä?
Perjantaina soitin suhteellisen kovaa aika isossa kuppilassa ja vaikka yleisöä oli paikalla paljon, niin vain kourallinen ihmisiä keskittyi kuuntelemaan musiikkia. Voidaan tietysti ajatella, että jos esitys on riittävän hyvä ja kiinnostava, niin yleisö kuuntelee, mutta siitä ei varmaankaan ollut kyse. Keikka oli tämän vuoden parhaimmistoa soolokeikkojen osalta.
Lauantaina soitin täysin ilman äänentoistoa aika meluisessa kuppilassa ja yleisö näytti kuuntelevan paljon tarkkaavaisemmin. Mitä siis voidaan tästä päätellä? Volyymia nostamalla ei välttämättä lunasteta yleisön mielenkiintoa.
2000- luvun alussa sanoin useaan otteeseen, että livemusiikki koki jonkinlaisen inflaation. Silloin ainakin Helsingissä, jossa pääasiallisesti keikkailin, soitettiin joka kuppilassa.Yleisö tottui siihen, että taustalla soi livemusiikki koko ajan. Aika oli hyvä keikkailevan muusikon taloudelle, mutta kolikon vastapuolella oli ihmisten turtuminen musiikkiin.
Aina välillä sattuu tilanteita, joissa yleisönä on osittain tai kokonaan ulkomaalaisia. Heidän suhtautumisensa elävään musiikkiin ja muusikoihin on monesti dramaattisesti erilainen. Ulkomailla soittajia ja laulajia pidetään suuressa arvossa. Esimerkiksi Portugalin fadoravintoloissa meluava turisti saa nopeasti lähtöpassit.

En kyllä syytä tässä pelkästään suomalaista yleisöä, joka sai mittansa täyteen elävästä musiikista. Aina ei todellakaan musiikin tarvitse olla keskipisteenä, vaan se voi soida jossain taustalla.
Mutta tottakai se joskus keikkaa tehdessä vähän potuttaa, kun viereisessä pöydässä huudetaan kovaan ääneen ja kerrotaan joutavia juttuja kavereille. Jos hetkeksi kuuntelisi soittajan tarjoamaa esitystä, josta muuten by the way se kantakapakkasi omistaja on maksanut hyvän summan tarjotakseen asiakkailleen jotain extraa, niin illasta voisi tulla vieläkin hienompi kokemus. Sen voin taata, että jokainen esiintyjä suomessa yrittää tarjota lavalla parastaan kun tilaisuus siihen aukeaa.

Vaikka muusikoiden keskuudessa on lausahdus "...saman rahan siitä saa, vaikka olis vähän vaisumpi meininki...", niin kyllä se hyvä keikkameininki lämmittää vielä enemmän sydämessä, kuin se keikkaliksa.
 Siispä vienona pyyntönä arvoisa yleisö. Kun seuraavan kerran satutte elävän musiikin pariin vaikkapa ihan sattumalta, niin kokeilkaapa seuraavaa.
Korvat auki ja suu kiinni : )

     Kotona jälleen keikkojen jälkeen..


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Levyä,Lastuja ja mainontaa

Vihdoinkin sain julkaistua sooloalbumin viime kesänä. Heinäkuussa konsertoimme Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla ja levynjulkkari oli mainio kokemus. Levyjen julkaiseminen on muuttunut aika tavalla viimeisen viiden ja varsinkin kymmenen vuoden aikana. Vielä 2005 saattoi CD levyä myydä vielä hyvinkin tuhansiakin kappaleita. Nykyisin suoratoistopalveluiden käyttö on romahduttanut fyysisten levyjen myynnin. Silti keikoilla on mukava olla levyjä tarjolla yleisön hankittavaksi. Levy on myös samalla "käyntikortti", joka saattaa soida pitkään autossa ja kotisoittimessa. Mainonta on suuressa roolissa kaikessa keikkahommissa nykyaikana. Netti ja Some suoltaa ihmisten aisteille koko ajan uutta musiikkia ja viihdettä. On vaikea erottua massan keskeltä ja tuntuu, ettei pelkkä oma  persoonallinen musiikki enää riitä. Keikka kerrallaan pyritään jäädä yleisön mieleen ja omaa musiikkia promotaan sopivasti ja sopivin väliajoin Somessa ja muissa palvelimissa. Kotisivu saattaa olla jo vähän

Uutta matoa koukkuun...

Torstai oli vähän Blues. Sitä ei käy kiistäminen, mutta perjantaina sitten lähdettiin uusin voimin keikalle. Kaksi vuorokautta laivalla on yhtä kuin viettäisi vappuaattoa pari vuorokautta ilman taukoja. Ihmiset ovat kyllä todella kännissä noilla risteilyilllä. No minkäs teet? Katsellaan vierestä ja soitetaan musaa. Perjantain keikka oli oikein mainio ja jengillä oli kaikesta tärpätin vedosta huolimatta oikein mainio tunnelma. Yökerhossa soitto soi 24.00-03.00 välillä ja jengi bailasi kiitettävästi. Periaatteessa hymyilyttää, mutta uusi takki hajosi jo menomatkalla torstaina : ( Niinpä otettiin oluet murheeseen ennen keikkaa pubin puolella. Valmiina keikkaan perjantaina Tuttuja ja puolituttuja Veikkolasta Roudaus sitten autokannelle keikan jälkeen ja noin 04.00 oltiin hytissä. Ihmettelin hetken aikaa, että tuleekoha se uni? No ei se ihan heti tullut, mutta parin tunnin päästä sitten jo olin pää tyynyssä ja unten mailla. Iltapäivällä sitten kömmittiin a

Konserttia vai Klubikeikkaa?

Siinäpä vasta otsikko! Molemmissa on todellakin puolensa. Konsertin rakentaminen ja valmistaminen on mielenkiintoinen prosessi. Varsinkin omaa musiikkia esitettäessä täytyy ensinnäkin esitettävät kappaleet säveltää ja sanoittaa. Lainabiiseillä voi toki täydentää ohielmistoa, kunhan ne sopivat konsertin linjaan. Omia käännöksiä voi myös tehdä niin halutessaan, tai käyttää entisaikojen loistavia käännöksiä. Tai sitten surffailla eri kielien viidakossa. Kaikki käy riippuen tyylilajista ja yleisöstä. Miksi sitten konsertti on palkitseva esiintyjälle? Yleisö kuuntelee,osallistuu ja osoittaa kiinnostusta taidettasi kohtaan.  Lipun ostettuaan myöskin yleisö haluaa tukea esiintyjää oman musiikin esittämisessä ja taiteensa tekemisessä. Täytyy myös muistaa, että suinkaan kaikki konsertit eivät ole loppuunmyytyjä, vaikka isojen nimien jäähallikiertueet sellaisen kuvan saattavat antaa. Pieniä ja intiimejä keikkoja tehdään kymmenittäin vuoden aikana ja monasti hyvin pienillä lipputuloilla. Siis